Адам Драйвър за „Ферари“: Историята е дълбоко човешка и има универсално измерение

Историческата стачка на актьорите и сценаристите в Холивуд – първата от 63 години, парализира филмовата и телевизионната индустрия. Потърпевш неминуемо се оказа и кинофестивалът във Венеция – най-старият в света, който се лиши от обичайния си блясък. Сред малкото холивудски звезди, преминали по червения килим на юбилейната 80-а венецианска Мостра, е Адам Драйвър, който отново е в ролята на емблематичен италианец в биографичния филм „Ферари“ на режисьора Майкъл Ман. 

Две години след като се превъплъти в образа на Маурицио Гучи – наследник на прочутата модна фамилия в „Домът на Гучи“ на Ридли Скот, Драйвър се завърна във Венеция като Енцо Ферари, чието фамилно име се е превърнало в синоним на луксозна марка.  

Завръщането на американския актьор в образа на популярен италианец обаче предизвика и някои нюансирани реакции. Един от най-известните италиански актьори Пиерфранческо Фавино и изпълнител на главната роля във филма „Командирът“, с който беше открит кинофестивалът във Венеция, каза, че на колегите му от Италия трябва да се даде възможност да играят италиански роли в големи
международни филми.

Фавино не спомена имена, но коментарът му дойде само ден преди прожекцията на филма „Ферари“ с американеца Адам Драйвър и испанката Пенелопе Крус в главните роли.

В „Домът на Гучи“ освен Драйвър, в ролите на италианци се превъплътиха Лейди Гага, Джаред Лето, Джеръми Айрънс, Салма Хайек, Ал Пачино.

„Иска ми се италианските актьори да присъстват повече в международни филми, в които има италиански персонажи. Нямам нищо против големите американски звезди, но в нашата страна има талантливи актьори. И те просто чакат да им бъдат дадени точните роли“, заяви Пиерфранческо Фавино, говорейки на перфектен английски.

Италианският филмов продуцент Андреа Иерволино на свой ред каза, че Адам Драйвър се справя „страхотно“ в ролята на Енцо Ферари.

Действието във филма „Ферари“ се развива през лятото на 1957 г., когато Енцо преживява лична и професионална криза. Над компанията, която той и съпругата му Лаура (Пенелопе Крус) създават от нулата десет години по-рано, е надвиснала заплахата от банкрут. Бракът им се разпада след смъртта на единствения им син, Дино, и заради връзката на Енцо с Лина Ларди (Шайлийн Удли), от която има извънбрачен син, Пиеро. Ферари вярва, че може да излекува житейските травми, като заложи всичко на легендарната автомобилна надпревара „Миле Миля“ (Mille Miglia) – начинание, излагащо на фатална опасност както  участниците – най-великите състезатели по онова време, така и зрителите.

По думите на Адам Драйвър „историята е дълбоко човешка и има универсално измерение“.

Актьорът каза още, че снимките в Модена – родното място на Енцо Ферари и на една от най-известните автомобилни марки, са им дали възможност да видят от първа ръка отпечатъка, който неговата история е оставила върху това място. 

Драйвър разкри и една любопитна подробност – във филма „Ферари“ не му е било позволено да кара нито един от едноименните състезателни автомобили поради застрахователни причини.

Първият трейлър на „Ферари“, показан в деня на откриването на венецианската Мостра, дава възможност на зрителя да види един почти неразпознаваем Адам Драйвър. 39-годишният актьор е със състарено лице с бръчки и фини линии и старателно пригладена назад посивяла коса и умело се превъплъщава в образа на бизнесмен, чийто живот излиза извън релси. 

Погледнат отвън, Енцо Ферари е грандиозна фигура: известна личност, човек, който създава красиви автомобили и ги използва, за да предефинира Италия, където е смятан за национално съкровище. Отвътре обаче всичко в неговия свят се разпада.

Във филма режисьорът Майкъл Ман използва по-мрачен тон, за да представи централния персонаж на ръба на срива.

Адам Драйвър не е чужд нито на кинофестивала във Венеция, нито на света на автомобилните състезания. Именно на венецианската Мостра се състоя премиерата на други два филма с негово участие – „Брачна история“ (2019) и „Бял шум“ (2022). С „Ферари“ Драйвър за пореден път се докосва до автомбилните спортове – тази година той се появи на състезанието 500-те мили на Индианаполис, известно и като Инди 500, а през 2017 г. се снима в комедията „Късметът на Логан“, чието действие се развива по време на състезанието Кока-Кола 600 от сериите НАСКАР.

„Ферари“ е сред 23-те филма в конкурсната програма на кинофестивала във Венеция, които ще се съревновават за наградата „Златен лъв“. Филмовата надпревара включва и други биографични ленти като „Присила“ на София Копола за съпругата на Краля на рока Елвис Пресли и „Маестро“ на Брадли Купър, който освен режисьор е и изпълнител на главната роля на композитора, пианист и диригент Ленард Бърнстейн.

За Майкъл Ман, режисьор на филми като „Жега“, „Вътрешен човек“ и „Али“, „Ферари“ се явява своеобразно завръщане на първа стартова позиция след провала на предишния му филм „Хакер“ (2015). 

С „Ферари“ Ман небрежно потапя зрителя в детайлите от края на 50-те години, насочвайки го – във всяка сцена, към хаоса от мисли и чувства, който бушува зад хладната маска на лицето на Ферари. Режисьорът превръща легендарното състезание в мащабна одисея на съдбата, която прониква в човешкото въображение. Според анализаторите драматичното величие на „Ферари“ се крие в това, че не представя състезанията или живота като по-лесни, отколкото са. Филмът е за победата, но също така и за цената, която трябва да бъде платена. източник: БТА

Хедонист
Да изследваме заедно измеренията на удоволствието

Share