На Седмицата на висшата мода в Париж 89-годишният Джорджо Армани, видимо развълнуван, излезе на подиума, за да приеме заслужени аплодисменти. И той, и публиката съзнават, че маестрото е последната жива легенда в модния бизнес. Кралят на вечерната рокля Валентино Гаравани се оттегли през 2007 година. Джорджо Армани обаче продължи да работи, а всяко негово модно шоу все повече утвърждава стила му като единица мярка за елегантност.
Личността на Армани е иконична не само за клиентите и почитателите на дрехите му, а и за самите дизайнери. Той е символ на свободния креативен дух, но и на успешния предприемач – във време, когато големите концерни за луксозни стоки не само поглъщат модните марки, но и задават тона на колекции с универсално послание и глобална аудитория, 89-годишният италианец все още притежава модната къща, създадена от самия него, и е водещата артистична фигура в собствения си бизнес.
Представилите се на Седмицата на висшата мода „Баленсиага“, „Диор“, Фенди“, „Скиапарели“, „Шанел“ са заети да търсят правилните дизайнери и успешните рекламни послания, докато „Армани“ утвърждава разпознаваемия си стил в самоналожените граници. И сега дизайнерът не изневери на себе си. Обувките са елегантни, с остри върхове, косите са къси или прибрани, за да може големите висящи край скулите на манекенките обици да изпъкват по-добре. Любимото на Армани сако отново присъства в тази колекция висша мода. Дължините са до глезена, а материите са леки и удобни за носене. Много сатен, много рози, които не оставят впечатление за баналност, а изглеждат като комплимент към традиционната женственост във време, в което модата определено не може да се оплаче от липса на „лоши деца“ и уличен стил върху подиума.
Седмицата на висшата мода, която се провежда два пъти годишно в Париж, не е празник на въображението, какъвто са седмиците прет-а-порте. Висшата мода връща дизайна към шивашките му корени, към умението на моделиерите да работят с капризите на клиентите си. Седналата на първия ред на ревюто на „Фенди“ певица Карди Би напълно се вписва в посоката, зададена от дизайнерката Ким Джоунс – още повече камъни, още повече блясък. Екипът, стоящ зад артистичния директор на „Валентино“ Пиерпаоло Пичоли, излезе да поздрави публиката в работното си облекло. Представянето на висша мода е начинът, по който професионалните дизайнери напомнят, че голямата мода се създава с игла в ръка – след масовото нахлуване на мегазвезди като Риана и Фарел Уилямс в бекстейджа на прет-а-портето това напомняне е повече от необходимо.
Посланието на тази седмица, показала невъобразим лукс в облеклото на фона на социалните безредици в Париж, в крайна сметка е насочено към мъжете, коментира Ройтерс. Все повече представители на силния пол искат да носят не просто стилни дрехи по поръчка, а дрехи, предназначени за показване – пера, камъни, бродерии. Висшата мода дава началото на червения килим, а през последните години все повече звезди избират да се появят с екстравангантни костюми – актьорите Джаред Лето и Тимъти Шаламе отдавна не са изолирани случаи. Именно тук висшата мода и прет-а-портето си „подават ръка“ – мъжката мода заема все повече място в творческия процес, на подиума и в продажбите. „След няколко години Седмицата на висшата мода за мъже ще бъде факт“, каза главният редактор на френското издание на „Джи Кю“ Пиер Александър М‘Пеле. БТА